neljapäev, oktoober 26, 2006

Silmad märja koha peal

Mu vanaemal oli kunagi sõbranna Maie, kes oli päris lahe tädi, rääkis mõnusa Peipsi-kandi aktsendiga, mis vene aktsenti meenutas. Ta ütles enda kohta, et tal on "silmad märja koha peal, kuna ta on Alajõe ääres sündinud."
Mu ämm on saarlane, kes on sündinud merest 5 km eemal, ei oska ujuda isegi, aga silmad on sellest hoolimata väga märja koha peal. Alati kui ta meenutab oma lapsepõlve või oma laste lapsepõlve, hakkavad tal pisarad iseenesest jooksma. Põhilugu, mis tal alati silmi niisutab, on selline:
Kui Tarts ja tema noorem vend olid väiksed, siis ema imetas noorimat, kuid Tarts trügis ikka end ema ja imiku vahele ja segas. Ema siis öelnud, et: "Mine ära, kole poiss!" Ja Tarts vastanud, et: "Ei ole kole, ilus poiss olen!"

Susanna on selles mõttes isasse, et kui talle öelda mingi pahanduse puhul, et: "Oo, Susanna, küll sa oled paha tüdruk!" Siis teatab tema muretult silmi volksutades: "Ei ole paha, ma olen ilus tüdruk!"

Mida vanemaks ma saan, seda märjema koha poole hakkavad ka minu silmad minema. Top-kolm, mis mul alati pisarad silmi toob, on A:) lasteaiapeod B.) isamaalised ja patriootilise sisuga teleülekanded C.)saated optimistlikest vanainimestest ja saated lastest, a la laste laulusaated, kui mingid 2-3-sed laulavad või eriti kui neil sassi läheb.

Rasedana ma muidugi nutan ka alati kõikvõimalike asjade peale, ja just selletõttu, et süda läheb härdaks, mitte, et oleks paha tuju või kurb olla.

Eile oli meil lasteaias mardipidu. Esiteks ma tundsin end täieliku luuserina, kuna unustasin fotoka koju. Teised kõik filmisid usinasti ja klõpsutasid... Ja no siis kui juba lapsed tulid saali ja esinema hakkasid, ma ei või... Õnneks ma ikka pisaraid pühkima ei pidanud ja naeratasin eriti laia (ja endale vähe totakana tundunud) ja julgustavat naeratust Suusile, kuna ma kartsin, et ta jookseb kohe mulle sülle, nagu Feliks väiksena armastas teha, vähemalt kolm esimest lasteaiapidu veetis ta kas osaliselt või täielikult minu või issi süles. Suusi on vähe teisest puust, tema lihtsalt seisis liikumatuna sel ajal kui teised laulsid ja igasugu liigutusi tegid. Aga ringis-tantsud tegi kenasti kaasa ja lasi kasvatajal malbelt enda käsi liigutada.
Ja siis vaatad oma last seal, ja nutt tuleb kurku. Tema esimene lasteaiapidu! Ise nii väike, kasvataja tehtud imelikud patsid peas, mask viltu ees...seisab, tõsine ilme näol ja kõht punnis. Ja ma ei teagi, mis mind täpselt nutma ajab, tunded vist:)
Feliks on täpselt minusse. Tal on tunded. Ja neid on palju. Täna hommikul teatab poiss, et: "Ma võtan täna endale vaba päeva lasteaiast, ma olen nii väsinud ja ei taha sinna minna." Kuna mul olid hoopis teised plaanid, arvasin, et tuleb ikka lasteaeda minna. Selle peale pistis mees muidugi röökima, kurvalt-kurvalt ja haledalt ja nohh, selline "mulonendastNIIIkahju" nutt. Muidugi, mul on temast ka kahju. Ja käisidki juba peast läbi mõtted, et "nohh, eks ta ju võiks siia koju ka jääda, vahet ju pole..." Aga samas nagu tekib selline karmi ja kurja ema tunne, kes tõukab oma lapse kurja maailma selleks, et laps selle kurja maailmaga kergemini harjuks ja paremini toime tuleks. Ütlesingi, et pole midagi, ega lasteaed pole mingi naljategemine, seal tuleb ikka kohal käia, ega koolilapsed ei saa enam nii, et "ahh, ma täna kooli ei viitsi minna!" Emme ja issi ka ei saa nii mõelda, et "ahh, ma täna ei viitsi tööle minna..." Tõstsin poisi voodist välja ja riidesse, ja huvitaval kombel ta jättiski üsna varsti nutmise järgi, vist sai aru, et ma olen erakordset otsustavust täis.
See "kurja maailma" jutt tuleneb sellest, et mina lapsena tundsin nii. Et kodu on minu kindlus ja muu maailm on kuri koht. Eks ma üks paras introvert ja hellik olin. Ma ei teagi, kuidas ma ümber olen kasvanud, aga mul on sellest hea meel. Sest maailm ei ole mingi kuri koht, vaid selline, milliseks sa ta ise mõtled.

10 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

niipalju mõtteid sul sellisel hommikul??

a mul on ka silmad märja koha peal. kohati on täitsa piinlik, et ma niimoodi lahistan. eriti kui tegu on laste, loomade või vanainimeste kiusamisega. või kui muidu ilus on.

viimane kord oli telekast mingi loll film denzel washingtoniga, no kohe nõme siuke. a keegi paha varastas filmi algul pisikese tüdruku /lõpp oli siiski hea/ ja mulle meenutas ta kangesti miat, kui ta nii 7ne olla võiks. ja nii ma filmi algusest kuni lõpuni nutsin suure häälega. isegi jure suutis endast välja minna ja lahkus teise tuppa filmi vaatama.

Anonüümne ütles ...

ja veel.
huvitaval kombel lasteaiapeod mind nutma ei aja.
ja rasedana mulle ei tule meelde, et nutuhood oleks olnud /v-olla sa mältad/, näh, sa olid ise rase samal ajal.

maris ütles ...

ma hakkan juba praegu nutma, kui mõtlen, et leevike laulab lips peas teiste laste keskel ja tantsib veel ka.
aga samas, kui ma teda lasteaeda (eriti) ei pane, siis ta ju ei saagi laulda ja tantsida ja mina nutta....
ma ükskord suvel vaatasin saadet õige valik ja kui paar koku sain, siis ulgusin nii, et tänav kajas.

Anu ütles ...

minu meelest sina olid rasedana eriliselt leebe ja rahulik, kuidagi flegmaatiline isegi:) nutmise kohta ma nagu ei mäleta, ju siis polnud. vähemalt koos me küll kuskil ei ulgunud:)
aga mõned filmid jah, ajavad nutma... näiteks kui carry aidanist lahku läks...

maris ütles ...

koku sain tähendab vist kokku sai - isegi praegu hakkasid käed värisema.

Anonüümne ütles ...

sa mõtled esimest korda või teist korda???
ma nutan alati seal, kui nad teist korda lahku lähevad. esimese korra peal teeb aidan kuidagi imelikku nägu, siukest kantrimehe, ja siis ma saan tavaliselt hoopis tigedaks.

Anu ütles ...

ma mõtlesin seda korda, kui charlotte pulmad olid

Age ütles ...

kui ma tööl olin (koolis), siis pidin vahest töökohustustena saalis toimuvatel aktustel "korda pidama". no aga nii kui rahvatantsjad lavale tulid, nii hakkasin ma nutma. nii armsad on 4. klassi poisid-plikad. mis korrapidaja nii olla saab, kui näost punane ja pisarad jooksevad aga nägu naerab.
Oma poisi lasteaiaüritustest ma parem üldse ei räägi.

Ilus!

Krentu ütles ...

Minu isa jälle ütles, et minul on ventiilidega mingi jama. Juba lapsest saati nutan ma iga asja peale. Polnud ma mingi viril laps aga kõike võtsin (võtan) siiamaani südamesse.
Kui kuninganna külas käis ja need lapsed raekoja platsil laulsid, siis jälle ulgusin. Ma ei kujuta ette, mida ma lasteaiapidudel hakkan tegema. Aga ma arvan, et pooled emad seal vesistavad :)

Anonüümne ütles ...

Mul ka nii vesine olla lasteaia pidudel. Siiani olen vastu pidanud, aga rääkida eriti teistega ei kannata :)
Ükskord üks ema jäi hiljaks natuke, ja laps juba laulis tal ja ema nuttis, ja nii kahju oli sellest emast, et endal võttis ka silmad märjaks. Kuigi tegelikult ju midagi ei juhtunud.